Friday, December 10, 2010

Orang Yang Gagal Mempunyai Magis


Pada pandangan saya, dunia akademi memandang KESILAPAN sebagai tidak elok dan harus dijauhi. Dalam dunia pendidikan, lebih banyak kesilapan dilakukan seseorang, lebih kurang bijak seseorang itu akan kelihatan.

Kerana itu, ada masanya saya kurang berminat untuk ke sekolah. Setiap kesilapan yang dilakukan dipandang negatif. Saya tidak tahu mana silapnya sistem pendidikan kita, tetapi melakukan kesilapan di sekolah bukan dilihat dari aspek positif. Lebih teruk, saya dihukum kerana melakukan kesilapan!

Mereka yang belajar dari dunia jalanan (street smart) pula mempunyai pandangan berbeza mengenai konsep melakukan kesilapan. Dalam dunia perniagaan, lebih banyak kesilapan yang dilakukan membuka lebih banyak peluang untuk mempelajari benda baru, sesuatu yang tidak pernah diketahui sebelumnya.

Kesilapan adalah ibarat magis. Apabila sesuatu yang baru dipelajari, maka perspektif terhadap perniagaan akan menjadi lebih baik. Ibarat kita belajar menunggang basikal. Kesilapan demi kesilapan memang mengecewakan. Sehinggalah kita mampu mengayuh, mengimbangi dan mengawal basikal, maka rodanya akan berputar dengan sendirinya. Dunia baru akan terbuka. Suatu keajaiban yang baru ditemui dalam kesilapan.
Banyak kesilapan dalam perniagaan yang membuka dunia kejaiban yang tidak pernah terbayangkan sebelumnya.

1. Warren Buffet telah tersilap membeli Berkshire Hathaway, sebuah syarikat pengeluaran T-Shirt yang hampir lingkup. Kini, Berkshire Hathaway antara syarikat yang mempunyai saham syarikat yang tertinggi di dunia.

2. Syarikat Diamond Fields yang sepatutnya mencari berlian sebagai bisnes utama tetapi sebaliknya menjumpai nikel. Saham syarikat melonjak naik serta merta selepas penemuan nikel.
 

3. Levis Strauss menuju ke California untuk mencari emas tetapi gagal menemuinya. Akhirnya menjahit seluar dari kanvas untuk pelombong emas. Sekarang ini siapa yang tidak kenal jeans Levi’s.

Semua itu adalah kerana kegagalan dan kesilapan awal. Ia dihukum dengan mungkin kerugian dalam wang ringgit tetapi dalam waktu yang sama, iktibar dari kesilapan menjadikan ia lebih baik dari sebelumnya.

Christopher Columbus juga melakukan kesilapan apabila mencari laluan perdagangan ke negara China tetapi akhirnya menemui Amerika! Lihatlah apa kemajuan negara yang berpengaruh di dunia sekarang.

Founder IBM juga pernah menyatakan ” Jika ingin mendapatkan kejayaan yang pantas, GANDAKAN kegagalan!”.. Lebih banyak silap, lebih cepat kita capai kejayaan.
Walau bagaimana pun, saya tidak menyalahkan sistem pendidikan di Malaysia yang menjadikan kita takut untuk melakukan kesilapan. Itu zaman yang telah berlalu.
Tokoh usahawan terkenal Malaysia, Syed Mokhtar al-Bukhari pernah menyatakan bahawa orang hanya akan melihat yang berjaya sahaja. Apa kesilapan, kegagalan lalu tidak pernah terlintas di fikiran. Orang tengok yang baik-baik sahaja.
Ambil iktibar. Apa yang lebih penting adalah apa yang dipelajari dari kesilapan lalu yang membolehkan kita terus maju dan menemui keajaiban atau magis yang tidak pernah kita fikirkan sebelum ini.

Petikan drpd Irwan Danhil...Thanks bro

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.